Ідеальна освітня система Фінляндії тріщить по швах

22 Листопад, 2017 - 17:42

Рішення уряду прем'єр-міністра Юхи Сіпіл (Juha Sipilä) скоротити фінансування шкіл викликало бурхливе обговорення стану системи шкільної освіти у Фінляндії. Політичні партії звинувачують один одного в погіршенні результатів навчання, пише Iltalehti.


Цієї осені парламентська комісія за освітою попросила фахівців дати свою оцінку стану середньої освіти та дошкільного виховання. Багато фахівців вкрай стурбовані. Висновки виявили серйозні та приховані проблеми, які існують в фінських школах.


Iltalehti виділив найбільш критичні зауваження. Найсерйозніші проблеми можна об'єднати в п'ять груп.


1. Показники успішності знизилися


За словами професора Юссі Вялімаа (Jussi Välimaa), керівника дослідницького центру, що займається питаннями освіти, показники фінських школярів з читання, математики і природознавства знизилися після 2006 року. Тоді Фінляндія очолювала список PISA, що оцінює якість шкільної освіти.


На думку Вялімаа, ситуацію ще можна виправити. Фінляндія може запустити національний проект, наприклад, у сфері математики і природознавства, основна увага в якому буде приділятися створенню мотивації для навчання.


За словами Вялімаа, у дівчаток з перерахованих предметів показники в середньому вищі. Навіть з математики, де традиційно хлопчики сильніше.


«Підводячи підсумок, можу сказати, що найслабші результати були у хлопчиків, які проживають у віддалених районах, в той час як рівень результатів міських хлопчиків дорівнював рівню дівчаток», - повідомляє Вялімаа в звіті.


2. Десятковий знак може визначити майбутнє учня


За словами професора Вялімаа, різні школи по-різному виставляють оцінки. Іноді плутанина спостерігається навіть усередині однієї школи. Причина полягає не в невмінні вчителя оцінювати роботу учнів, а в недостатньо добре розроблених критеріях виставлення оцінок.


Це важлива проблема, тому що етап отримання атестата про повну загальну середню освіту є для частини учнів найголовнішим життєвим етапом.


«Вступ до бажаний ліцей або професійне училище і навіть припинення подальшого навчання можуть залежати від десяткового знака в атестаті».


Неузгодженість у визначенні оцінок випускників середньої школи критикує і Національний центр з розвитку освіти в Фінляндії Karvi.


За словами керівника центру Karvi Харрі Пелтоніемі (Harri Peltoniemi) і завідуючої одного з його підрозділів Еліни Харьюнен (Elina Harjunen), учні різних шкіл знаходяться в нерівному положенні при вступі до навчальних закладів наступного рівня.


3. У школах існує система розподілу за рівнем знань


На думку професора Ерно Лехтінен (Erno Lehtinen), найтривожнішою причиною зниження результатів PISA є збільшення відмінностей в результатах і швидке зростання залежності від соціально-економічного становища учнів.


«В цілому відмінності між школами незначні. Однак важливо враховувати, що різниця між класами однієї школи збільшилася, і зараз вона набагато значніше, ніж в будь-якій іншій країні Північної Європи », - каже Лехтінен.


За його словами, всередині шкіл склалася неофіційна система формування класів за рівнем знань, відповідно до якої учні розподіляються по паралельних класах залежно від успішності.

«Зміни в системі середньої школи відбувалися поступово, і для цього було багато причин. По-перше, при відборі учнів для навчання в різних спеціальних класах (музичному, мовному, математичному) виходили з рівня успішності і результатів тестування ».


Лехтінен вважає, що учні спеціальних класів були в основному дітьми з сімей, що мають високу соціально-економічне становище.


Створюючи диференційоване навчання, часто прагнуть до створення кращих умов для більш обдарованих і мотивованих дітей, що, за словами Лехтінен, цілком зрозуміло. На практиці ж це призводить до різного рівня успішності і різним цілям в навчанні в різних класах.


«Результати міжнародних порівняльних досліджень свідчать про те, що ця неофіційна система розподілу по класах відповідно до успішністю не змогла закріпити найвищі досягнення і погіршила результати тих, хто знаходився в хвості. Таким чином, середні показники успішності всіх учнів в Фінляндії знизилися ».


«Нинішня проблема середньої школи Фінляндії полягає в тому, що відмінності між класами зростають, соціальний стан сильно впливає на успішність, і середня успішність учнів Фінляндії падає».


На думку Лехтінен, це явище парадоксально. Той фактор, яким раніше пояснювалися успіхи системи шкільної освіти в Фінляндії, починає частково працювати проти неї.


Незалежність муніципалітетів зробила можливим прийняття самостійних рішень, відмінних від базової ідеї середньої освіти, який переслідував єдину мету.


4. 25 мізерних років після «золотого століття» фінської освіти

За словами радника у справах освіти Мартті Хелльстрёма (Martti Hellström), 45-річну історію середньої школи Фінляндії можна розділити на два етапи: почався в 1972 році і закінчився економічною кризою 1990-х років , і убогий 25-річний період, що почався після цієї кризи.


«Урізання бюджетних коштів негативно позначилося як на освіту, так і на добробуті населення».


З кризою 1990-х років закінчився той період, коли безкоштовна для всіх середня школа давала учням якісну освіту, сучасні навчальні матеріали та повністю забезпечувала посібниками. Після кризи Фінляндія однією з перших країн стала відправляти вчителів у відпустку без збереження змісту і перестала виплачувати зарплату підміняються вчителям. Фінські школи почали багаторазово використовувати підручники аж до стану, коли вони ставали абсолютно непридатними.


«Заощаджували навіть на паперових рушниках».


У 2000-х роках за учнями на законодавчому рівні закріпили право на одержання допомоги, але необхідні кошти не виділялися.


«Замість цього адміністрація зобов'язала вчителів складати докладні звіти, ретельне написання яких з'їдає їх останнім часом і виснажує сили. Ця робота з документами досягла абсурдною стадії », - пише Хелльстрём.


5. Дві національних периферійних сфер в освіті


За словами викладача університету Венло Бернеліус (Venla Bernelius), в Фінляндії існують два національних периферійних регіону в галузі освіти: віддалені райони і міські райони, в яких проживає малозабезпечена населення.


Великі віддалені райони знаходяться в східній і північній Фінляндії. Для цих районів характерні низький рівень життя, погана успішність і велика різниця в рівні знань хлопчиків і дівчаток.


«Сучасні малозабезпечені сім'ї сконцентровані в слаборозвинених міських районах. Наприклад, перехід учнів з одного навчального району в інший залежно від забезпеченості сім'ї в Гельсінкі має такі ж масштаби, як і переміщення між комунами по всій Фінляндії ».


За її словами, добре забезпечені родини переїжджають з районів з поганою репутацією і забирають дітей з поганих шкіл.


«Через переїзди формується певне оточення. З іншого боку, вільний вибір школи, який тепер не обмежується тільки найближчій до місця проживання, може стимулювати формування шкіл з різним типом учнів. Вирішення цієї проблеми неоднозначно. У всьому світі доведено, що повна заборона вибору школи в деяких випадках призводить до формування різних за складом районів проживання, оскільки отримання місця в бажаної школі або, навпаки, відхід з небажаної школи, можна вирішити переїздом ».


Радник з питань освіти Улла Лайне (Ulla Laine) говорить, що різниця в рівні знання рідної мови зростає. Хороші учні вчаться ще краще, погані - ще гірше. Рівень грамотності дітей з малозабезпечених сімей став гірше, а рівень грамотності дітей із забезпечених сімей залишається хорошим.


Вперше регіональна різниця в успішності стала значною. За словами Лайне, найбільша різниця в грамотності спостерігається між Західною Фінляндією і столичним регіоном. Різниця відповідає приблизно річної програми навчання.

Реклама

Читайте також:

тема

Актуальне порівняння німецьких підприємств на інтернет-платформі Kununu показало, на яких підприємствах співробітники задоволені своєю зарплатою. За результатами дослідження стал
Економити на товарах та послугах у Німеччині можна цілий рік. Потрібно просто знати деякі хитрощі.

новини

Орфографічна помилка в тексті:

Надіслати повідомлення про помилку автору?
Ваш браузер залишиться на тій же сторінці.